27 Ιουλίου 2011

Στην πυρά!

Αυτή είναι η φυλακή που θα οδηγηθεί ο μακελάρης – Χλιδή και πολυτέλεια για τον παρανοϊκό δολοφόνο!

Αν δεν το πήρες στο ημέιλ σου, θα το πάρεις κατά πάσα πιθανότητα μέσα στις επόμενες ημερες -όλο και κάποιος γνωστός ή φίλος θα μπει στον κόπο να στο στείλει, για να ριγήσεις από αγανάκτηση που αυτός ο σκατόψυχος ακροδεξιός δολοφόνος του κερατά θα εκτίσει την ποινή του σε εγκαταστάσεις που μοιάζουν με "πολυτελές ξενοδοχείο".

Και στο μεταξύ, όλο και κάπου θα έχεις ακούσει ότι, σύμφωνα με τη νορβηγική νομοθεσία, το ανώτατο όριο ποινής για τον εν λόγω δεν υπερβαίνει τα 21 χρόνια, κι άλλη αγανάκτηση και μπακάλικοι υπολογισμοί, πόσοι μήνες βγαίνουν για κάθε θύμα.

Δεν είναι ότι δεν την καταλαβαίνω την αγανάκτηση. Αλλά μου κάνουν εντύπωση αυτά τα σχόλια, λες και η ιδανική τιμωρία για τον Νορβηγό μακελάρη, στο μυαλό των αγανακτισμένων σχολιαστών, θα ήταν ας πούμε ένας δημόσιος ανασκολοπισμός, ή έστω ο εγκλεισμός του σε κάποιο ανήλιαγο μπουντρούμι, για να μετρήσει αλυσοδεμένος τις υπόλοιπες μέρες της ζωής του χωρίς να ξαναδεί το φως.

Αν συγκρατηθούμε όμως λιγάκι, αν κάτσουμε να το σκεφτούμε το θέμα πιο πλατιά, ενδεχομένως και να θυμηθούμε ότι αυτές οι (εκ πρώτης όψεως) εξωφρενικά επιεικείς διευθετήσεις δεν έπεσαν απ' τον ουρανό. Είναι αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης διαδικασίας εξέλιξης, τόνοι μελάνι έχουν χυθεί και αμέτρητη φαιά ουσία έχει καταναλωθεί πάνω στο ζήτημα του ποιος είναι ο σκοπός της τιμωρίας, τι σημαίνει σωφρονισμός, τι σημαίνει παραδειγματισμός, τι προστασία της κοινωνίας, και πού μπαίνουν τα όρια. Δεν είναι τόσο μακρινή η εποχή που εγκληματίες ανάλογου (και μικρότερου) βεληνεκούς τους έκαιγαν, τους κρεμούσαν ή τους κάθιζαν στην ηλεκτρική καρέκλα -για την ακρίβεια, ακόμα τη ζούμε αυτήν την εποχή, αν όχι εμείς εδώ στην "πολιτισμένη" Ευρώπη, οπωσδήποτε άλλοι λαοί σε άλλες χώρες, κι όχι κατ' ανάγκην απολίτιστες.

Κι όμως. Η πορεία που ξεκινά από τον Καιάδα και φτάνει μέχρι τις "πολυτελείς φυλακές" του Χάλντεν είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση μια πορεία προόδου του ανθρώπινου πολιτισμού. Πορεία κοπιαστική, που η ανθρωπότητα χρειάστηκε τριάντα αιώνες και βάλε για να τη διανύσει, αλλά θα της πάρει πολύ λιγότερο να την ξανακάνει, προς την αντίστροφη κατεύθυνση αυτή τη φορά. Κι αν αμφιβάλλεις γι' αυτό, μια λέξη μόνο θα σου πω: Γουαντάναμο.

Είναι κρίμα και άδικο η πρόοδος αυτή να αμφισβητείται επειδή προέκυψε ξαφνικά ένας κάποιος Μπρέιβικ, που δεν είναι ο πρώτος και σίγουρα δεν θά 'ναι ο τελευταίος. Είναι κρίμα μια αρρωστημένη περιπτωσιολογία να μας οδηγεί πίσω στον Καιάδα ή έστω στον Πύργο του Λονδίνου.

Και στο τέλος τέλος, για σκέψου κι αυτό: θα άντεχες να μείνεις σ' αυτήν τη χλιδάτη και πολυτελή φυλακή, όχι είκοσι χρόνια, αλλά είκοσι μέρες; Είσαι σίγουρος;


.

12 σχόλια:

  1. Η ποιότητα των φυλακών είναι ο καθρέπτης του επιπέδου πολιτισμού της κοινωνίας μιας χώρας.
    Δυστυχώς είμαι σίγουρος ότι πολλοί εδώ, που δεν καταλαβαίνουν τι θα πει σωφρονισμός, θα θεωρούσαν σαν ικανοποιητική τιμωρία του στυγερού αυτού δολοφόνου να τον στείλουν σε καμιά φυλακή μουσουλμανικής χώρας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχεις δίκιο, Χασοδίκη μου.
    Δεν φύτρωσε, όμως, ξαφνικά ο χασάπης.
    Μήπως πρέπει να φυλακιστούν και οι χιλιάδες ψηφοφόροι που έφεραν το νεοφασιστικό κόμμα Νορβηγίας στην τρίτη θέση;
    Όπως λέω και στο μπλογκ μου, "Όταν σπάσει το αβγό του φιδιού, δεν μπορείς να λες ότι περίμενες να βγει παπάκι!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το "αστείο" είναι πως η αγάπη προς την σκληρή και βάρβαρη δικαστική τιμωρία των ενόχων κάθε είδους, συνάδει με την ιδεολογία του δράστη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σωστά τα λες. Η "τιμωρία" δεν πρέπει να καταστρέφει ότι θετικό υπάρχει στην ψυχή και στο μυαλό ενός "εγκληματία" κατά της κοινωνίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καμία αντίρρηση , ότι οι συνθήκες έκτισης μιας στερητικής της ελευθερίας ποινής (αλλά και ακόμα της θανατικής ποινής) πρέπει να είναι ακριβώς τέτοιες : στερητικές της ελευθερίας( και αντίστοιχα: της ζωής) , κι όχι στερητικές της αξιοπρέπειας του καταδίκου. Όμως , έχω την πεποίθηση , ότι περιπτώσεις όπως η εν λόγω , δικαιολογούν οπωσδήποτε ,εάν δεν επιβάλλουν , τη συζήτηση τουλάχιστο για την επαναφορά της θανατικής ποινής . Και ναι , μόνον αυτήν την ποινή θεωρώ ΑΝΑΛΟΓΗ για τέτοιου είδους έγκλημα, δεδομένου άλλωστε ότι , σε τέτοιες περιπτώσεις , αν μη τι άλλο , ο σωφρονιστικός σκοπός υποχωρεί και δίνει τη θέση του στην τιμωρητικό σκοπό και στην αναγκαιότητα να ικανοποιηθεί το περί δικαίο αίσθημα , αλλά και στο σκοπό προαστασίας της κοινωνίας. Είμαι σίγουρος εξάλλου , ότι η πρόοδος της τεχνολογίας εγγυάται τη δυνατότητα ενός τρόπου εκτέλεσης της ποινής του θανάτου , που δεν θα αφαιρεί πέραν της ζωής του καταδίκου και την αξιοπρέπειά του , ούτε θα ισοδυναμεί με εις βάρος του βασανιστήρια .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λωτοφάγε ΟΚ, αλλά αυτό είναι άλλης τάξης ζήτημα.

    Τάλω, κι έτσι να είναι, νομίζω ότι η πολιτισμένη κοινωνία πρέπει να σταθεί στο ύψος της.

    Συμεών, προσωπικά είμαι απολύτως κατά της θανατικής ποινής, για λόγους που δεν θα αναλύσω τώρα. Κάποια άλλη φορά ίσως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν θα μπορούσα να διαφωνήσω περισσότερο. Και που να σου εξηγώ τώρα το γιατί. Αρκεί να πω ότι είμαι γονιός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Χασοδικη να πουμε και το αλλο για τον κοσμο που δεν ξερει νομικά. Διαμαρτυρονται γιατι η ανωτατη ποινη που προβλεπεται για το έγκλημα του ειναι τα 21 χρονια. Και στην πατριδα μας όμως οταν λέμε ισόβια, εννοούμε 18 χρονια. Και ας μας πει επίσης κάποιος αν εχει ουσιαστικη διαφορά αν θα βγει κάποιος στα 18 χρονια ή στα ισόβια απο τη φυλακή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Χα, χα, χα, σαρκαστικότατος ο συγγραφέας!

    Ως πολιτισμένοι θεματοφύλακες των ανθρωπίνων "δικών μας" δικαιωμάτων δεν θα πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι όλοι είναι αθώοι μέχρι αποδείξεως της ενοχής τους, αλλά και το ενδεχόμενο δικαστικής πλάνης στην περίπτωση που ανθρώπινα δικαστήρια έχουν γνωματεύσει καταδικαστικά.

    Καλό θα είναι επίσης να αναλογιστούμε τι θα έπρεπε να υποστούν από μια Ιδεατή Δικαιοσύνη αυτοί που με έμμεσο ή άμεσο τρόπο οδηγούν σε βασανιστικό και όχι απλά στιγμιαίο θάνατο από πείνα, ασθένειες και διάφορες μορφές δυστυχίας εκατομύρια ανθρώπους, και όχι μόνο 80, στον πλανήτη, και να αναρωτηθούμε αν έχουμε βάλει κι εμείς το χεράκι μας εν γνώση ή εν αγνοία μας.

    Αυτό πρέπει να αναρωτιέται κάθε γονιός αγαπητέ Γεράσιμε, αν επιζητεί να εκδικείται στο όνομα της "αγάπης"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Όταν ξεκίνησα να το διαβάζω ήμουν σίγουρος ότι και εσύ με αγανάκτηση το έγραφες. Ούτε που μου είχε περάσει από το μυαλό η άλλη άποψη. Πόσο δύσκολο είναι τελικά να μπορούμε να σκεφτόμαστε πάντα με ανοιχτό μυαλό.

    Πολύ σωστή η οπτική σου.

    Καλώς σε ξαναβρήκα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ενστάσεις και ισχυρισμοί
κατατίθενται μόνον εγγράφως
(Χασοδίκειος Πολιτική Δικονομία, άρθρον 228)